Wednesday, February 7, 2007

Sahabat

Sahabat...ermmm...aku lebih suka menngunakan perkataan kawan...sahabat itu terlalu fomal bahasanya...kawan itu lebih mudah dan tidak formal...bila aku menulis tentang kawan ini...teringat aku pada seorang kawan...kawan yang mengangkat sebuah persahabatan di tempat yang tinggi...maybe sama tinggi dengan perkara-perkara yang penting dalam hidupnya...aku juga seorang kawan...mendengar dari seorang kawan...dan aku juga harap jika ada yang memberi pandangan pada situasi ini...apa perasaan kita sebagai seorang kawan...biar aku gelar mereka A, S dan P... S dan P di jemput menghadir satu majlis...S bertanyakan kehadiran P ke majlis tersebut...P cakap pada S, dia tak pergi menghadiri majlis tersebut...disebabkan S bukan seorang kawan yang terlalu mendesak...jadi dia mungkin tak kisah dengan ketidakhadiran P...jadi S pergi bersama A...Masa S dan A tiba di majlis tersebut...mereka ternampak P...P yang pada mulanya menyatakan ketidakhadirannya pada S...sebagai seorang kawan...apa agaknya rasa S dan P itu...P merupakan kawan yang menggelar kawan yg dekat dgn nya SAHABAT...orang yang sentiasa mengangkat tinggi sebuah persahabatan...

Aku tidak dapat meluahkan pendapat ku terus kepadanya...tapi aku lega dengan luahan di blog ku sendiri...mungkin orang seperti dia...menganggap aku seorang sahabat yang sentiasa mengkhianati nyer...sentiasa menyakiti hati nya...tapi dia juga tidak sedar...bahawa dia juga melakukan perkara yang sama...

Teringat sesuatu...pernah suatu ketika dahulu...P pernah bertanyakan sesuatu pada A (A adalah sahabat kepada P)..."adakah A berkawan dengannya kerna ada tujuan tertentu..."secara kebetulannya...P sangat baik dengan orang yang A minati...dan kerna itu juga P bertanyakan soalan itu...seperti yang aku tulis di atas...P adalah orang yang mengangkat tinggi sebuah persahabatan...beginikah caranya dia mentafsirkan persahabatannya dengan A...penuh dengan syak wasangka...ikhlas kah persahabatan yang sebegitu...aku berharap sangat untuk beritahu pada P...dia tidak patut ada tanggapan begitu...sahabat yang tulus kah dia...??Cuba lihat kelemahan diri...sebelum melihat kelemahan sahabat sendiri...adakah kita benar2 sahabat yang baik buatnya??

Adililah sesuatu itu dengan akal fikiran...bukannya dengan emosi dan perasaan...
Mulut yang berbicara...mungkin tidak sehaluan dengan bicara hati...

0 comments:

 

Template by Best Web Hosting